Monday, 25 February 2013

PAU GEBU BERINTI KELAPA

Menrealisasikan impian yang tertangguh akibat kemalasan  tahap gaban untuk membuat kuih pau... terasa leceh sikit nak buat kuih pau ni...tapi dek kerana  en somi tertanya2 mana kuih pau nyerr...dan anak yang bongsu pun bagitahu nak bawak bekal pergi sekolah esok ...mawar gagahkan diri gak la menguli tepung membuat kuih pau... ingat2 lupa jer resepi nya... pernah belajar dulu masa masih remaja  dengan cikgu KEMAS ...emm berpuluh tahun dahulu...risau jugak tak menjadi ni setelah lama tak menguli kuih pau...
Langkah terbaik dan ada asas sikit2 buat kuih pau ni mawar cari kat google jer la... mana tahu ada resepi  yang mudah atau lain dari yang lain... Belek punya belek terpandang satu resepi yang menarik dan agak berlainan sikit... selalu tu buat pau hanya mengguna kan yis sebagai penaik tapi kali ni resepi tu ada di masukkan sodium bikarbonat dan baking powder juga..Dah tak ingat dari blog siapa tadi...posted by MOHAMAD ROSLAN... terimakasih dan mawar mohon share kat sini resepi kuih pau ni... Resepi tu pau berinti kaya tapi mawar dah ubah intinya pau berinti kelapa..sebab bahan tu jer yang ada waktu kerajinan mendatang ni.... 
ok la..panjang pulak mawar menceceh kan..... sesape yang berhajat nak mencuba resepi ni silakan yer.... resepi ni ok jugak...kuih pau yang gebu dan puas hati sangat...



RESEPI KUIH PAU GEBU
 ( inti terpulang pada masing2 yerr..mawar guna inti kelapa )

untuk inti ...

1 biji kelapa parut 
rm1 gula merah/ gula melaka 
sedikit gula pasir ( ikut manis )
sedikit air..

kacau bahan di atas hingga gula larut dan kering...tambahkan daun pandan untuk mewangi kan...setelah kering ketepikan inti dahulu...

cara membuat doh pau 

6 cawan tepung gandum (mawar tak guna tepung pau)
3/4 air suam
1/4 gula pasir
1 peket yis segera (11g)
1 sudu besar baking powder
1/2 sudu kecil sodium bikar bonat
2 sudu besar lemak sayur
nak guna majerin pun boleh cuma kuih pau nanti agak kekuningan

cara :
larut kan gula kedalam air suam.. masukkan yis ke dalam air suam yang dah gula larut tadi.biarkan yis bertindak balas selama 10 min.Dalam bekas tepung masukkan serbuk penaik dan sodium bikarbonat.gaul sebati.masukkan shortening. Setelah itu masukkan bancuhan yis tadi... tambahkan air secukupnya untuk menguli hingga menjadi doh yang tidak melekat di tangan.Rehatkan doh sehingga 2 kali ganda.setelah itu bahagikan adunan kepada beberapa bebola saiz roti canai.Leperkan adunan dan intikan dengan inti kelapa tadi .. tutup kembali doh agar inti tertutup dan letakkan di atas kertas putih yang sedia di potong.pau yang telah berinti susun di dalam bekas kukus.
Masak air kukusan hingga mendidih.Pau sedia untuk di kukus  selam 20 minit.Jangan kukus terlalu lama.. nanti warna pau bertukar kekuningan...

ini lah hasil nya.... DARI DAPUR KU  petang tadi...


~~~SELAMAT MENCUBA YERR ~~~





1 comment:

veesandii said...

assalamualaikum ... saya suka pau kacang merah . Saya kalau jumpa kacang merah ni , mmg saya ratah jer la ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...