Saturday, 23 February 2013

KUIH TRADISI MASYARAKAT BANJAR

Assalamualaikum...
 selamat petang pembaca sekelian.. di mana juga berada.... selamat berhari minggu bersama2 keluarga tercinta yer.... tak pergi kemana2 ker ... bawak keluarga jalan2 ker.... santai2 hari minggu... mawar dok rumah jerr...
bila dok rumah jer mula la tekak nak makan macam2... permintaan ank yg bongsu dan en somi hari ni... kuih wadai kiping.,,. iaitu sejenis kuih tradisi banjar... pernah tengok ker ?? pernah makan kerr ?? kalau tak pernah ,mai tengok sini... wadai ada lah kuih dalam bahasa banjar dan kiping tu... tepung yang di bulat2 kan pastu penyet kan sedikit.... itulah kiping dalam bahasa banjar... bahasa melayu nyerr aper yer... tak tahu la pulak... hehehe
wadai kiping ni di perbuat dari tepung pulut yang di bancuh dengan sedikit garam dan air secukupnya .uli hingga menjadi doh.kalau nak tambah sedikit air kapur makan pun boleh..tapi mawar buat ni tak letak air kapur sebab mawar suka tepung tu nanti lembut jer. .. tak keras .. (bukan la terlalu keras ) cuma sedikit keras bila sejuk .



macamni ler rupa wadai kiping yang telah siap di gentel dua beranak tadi.....


dah siap gentel macam ni..sekarang tiba  masa nak masak kuih ni... mula2 didih kan santan dari sebiji kelapa...masukan gula merah ...tambahkan sedikit gula pasir... sukatan ikut citarasa masing2 yer... tambahkan daun pandan untuk mewangi kan.. sedikit garam.... biarkan santan tadi mendidih... cepat2 masukkan tepung yang dah siap di gentel tadi.... kacau sekali sekala  supaya tepung yang masuk dalam air gula tu tak berkumpul setempat jer..proses nak masukan tepung  ni kena pantas ....api kena perlahan... dah selesai... kuatkan sedikit api...kacau terus perlahan2... sehingga tepung tadi timbul di permukaan santan tu ..kalau rasa kurang pekat kuah nya boleh bancuh kan sedikit tepung gandum dan tuangkan kedalam santan sambil terus di kacau perlahan2..bila semua tepung tu dah timbul bermakna kuih wadai kiping ni dah masak la yerr... tutup ler api...

begini la rupa nya wadai kiping tu..masih panas lagi dalam periuk....sedap di makan ketika suam2 kuku...


walaupun bahasa banjar mawar sudah kurang  praktik kan dalam bualan harian... anak2 pun tak pandai berbahasa banjar... tapi makanan tradisi banjar tetap  mawar ajar kan pada anak2 supaya mereka tahu asal asul keturunan .. Alhamdulilah anak2 suka masakan banjar. Di lain entri mawar akan tuliskan selain wadai kiping ni anak2 mawar juga suka makan jeruk kulit cempedak yang di panggil mandai.... apa itu mandaii dan cara buatnya.. tungguuuuu ...... 

~~TERIMAKASIH KERANA SUDI MEMBACA~~ 


4 comments:

Farahin Izzati said...

oh, rupanya ini kuih tradisi masyarakat banjar, :D
sedap2 :D

mawar libra said...

farahin izzati.. dulu2 kalau di kampung... membuat kuih ni secara bergotong royong smaada untuk kenduri kendara atau kenduri doa selamat kalau ada sedara mara yang nak pergi ke tanah suci mekah.... seronok menggentel kuih ni beramai2 dapat nengeratkan tali persaudaraan ..dan meriah sekali.....

Muhd Asri said...

sedap ker kuih ni? x pernah jumpa... tak der inti ke dalm dia

mawar libra said...

sedap la kuih ni..kuih ni tak ade inti di dalamnya... kuih ni berkuah..mcm bubur....kalau org jawa kuih ni di panggil bubur candil.. kuah tu campuran santan, gula merah, gula pasir... ikut pada kesukaan..nk manis atau kurg manis.... boleh juga di tambahkan durian atau nangka.. untuk lebih menyedapkan.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...