Friday, 1 February 2013

KUIH DONAT GEBU..

As Salam..... 

Hai hai hai...selamat petang semua..... hadoiiii bz tul hari nie..tak sempat nak update blog.Baru balik dari ambik anak kat kuantan.... cuti semester seminggu sambung pulak Tahun baru cina....Puas anak mak cuti 12 hari..Jangan lupa tolong2 mak kat dapurr..... Jangan merap dalam bilik jerr..ber facebook.....Anak2 zaman sekarang kalau tak di suruh tak jalan la jawap nya..... Tak macam orang dulu2.... anak dara umo 12 tahun pun dah terer masak.... Ni sebelum balik dah oder dengan mak ni nak makan pizza... nak suruh buat kuah rojak... nak itu nak ini..... ish3 anak aku nie....Tapi fikir sekali seronok pulak bila anak2 suka makan air tangan mak nyer kan.... hehe...... 
Tak per lahh.....anak makkkk... :)


. ni mak nak ajar kan buat donat gebu.... senang jer buat donat ni kalau kena dengan caranya.Dulu memang suka sangat makan donat ni..Setiap pagi mesti tunggu ada sorang kakak tu... tiap2 pagi kayuhh basikal  jual kuih...sambil kayuh basikal bawak jualan kakak tu jerit laa..... sebut nama kuih dia juall... karipapp.. donattt... masalodehhh.... kemerduann suara akak tu boleh terjaga dari tidurr tau... haha.... kalau nak beli tunggu jer depan tangga... bawak pinggan sendiri ..nanti nak isi kuih2 tu.... save bajet akak tu ..tak payah beli plastik ....  semua tu dah tinggal kenangan... itu sewaktu tinggal di Perak..en suami bertugas di sana... sekarang ni dah pindahh ...dah tak dengar lagi suara akak tu jual kuihh.. jadi kena la buat sendiri.Resepi ni memang best... Terimakasih pada seorang kawan...yang mengajar buat kuih donat ni.Agaknya sebab dah suka makan donat dan terang hati agak nya....kawan tu cuma bagi penerangan dengan mulut jer tak der tulis2.... Alahmdulilah menjadi kuih donat nya...dan sempat buat jualan juga..ambil tempahan untuk majlis2 dan di minati oleh kawan2 juga... Hari ni di perturun kan ilmu donat ni.... orang pun dengan rela hati berkongsi ilmu apa salah nya kita kongsikan sama2 kan.... inn syaa Allah ada berkat nya....

Resepi donat gebu

bahan:

 375 ML AIR.
...100G GULA...(Boleh di gantikan dengan susu pekat manis 4 sudu besar)
..120G MAJERIN...
..12G YIS BASAH..
...500G TPG GANDUM..

* kalau nak buat donat kentang cuma tambah kan kentang lenyek dalam 3 biji. rebus dulu hingga empok ,,lenyet halus dan masukkan sekali dalam tepung) uli ikut step ni jugak..*


ini lah rupanya yis basah tu..bukan yang  dalam peket..berbentuk serbuk tu tau... boleh juga guna yis kering tu cuma lambat sikit naik adunannya.. mawar suka guna yis basah ni sebab kuih donat nya nanti lebih gebu dan wangi.... tapi harus di ingat yis basah ni mesti yg masih baru ( nampak yis tu warna kekuningan dan tak der nampak macam dah lama ....nanti tak naik dan gebu pulak donat tu )

Cara2 nya ikut step kat gambar yerr...


pertama: satu kan semua bahan dalam bekas... kecuali tepung...


langkah ke 2.... masukan tepung sedikit demi sedikit sambil uli dengan hujung jari jerr.... uli hingga sebati ...


Ni lerr rupa tepung yang dah siap di uli tadi... dah sebati ... biar kan adunan tu naik dalam stengah jam.Adunan tu nanti akan mengembang.... uli lagi dengan hujung jari jerr tau...jgn guna tapak tangan...bukan uli macam buat roti tu.. adunan ni agak lembut.... tak perr nanti kuih nya lembut dan gebu...jangan risau...sambil2 uli tu tangan letak tepung jugak..tgk step seterusnya..


bahagi2 kan adunan tu kepada ketulan kecil2..agak2 jer la..x der sukatan..besar mana nak kuih donat tu..terpulang laa.....


adunan yang kecil tu tadi...bulat kan bagi licin... donat ni tak der guna acuan..semunya menggunakan tangan..


ok..nampakk tuu....adunan donat dah kembang kan..proses seterus nya.. melobangkan kat tengah2 tu pun guna jer jari tu...cucuk kan jerr.... faham kann.... 


dah selesai semuanyan boleh la di gorenggg.... minyak jangan terlalu panas masa masukkan adunan donat ni nanti..hangus di luar di dalam tak masak.... minyak harus sederhana panas... dah masuk dlm kuali tu..dah nampak donat tu dah naik... boleh la terbalikkan... goreng hingga kekuningan....
Angkat dan salut dengan gula halus... masa panas2 lagi..kalau dah sejuk gula dah tak lekat lagi....jadi tak cantikk....


Ini lah hasil nya kuih donat gebu kuu....



~~SELAMAT MENCUBAA ~~











3 comments:

Wahyu Alfiansyah said...

Wah, pasti sedap pula nih.. ^^

mawar libra said...

sedep bangett wahyu :)

Aleen Alien said...

Kak nk tanya, yis bsh tu xyah rendam dlm air suam+gula ke???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...