Sunday, 10 February 2013

ROTI JALA ALA KAZAM..

Salam dan selamat petang...
 mendung jer cuaca petang ni.... agak nya nak hujan kut kejap lagi... sejuk2 macamni mula la nak selongkar macam2... laporr la pulak.. Teringat nak buat roti jala kaler2 tu... pernah tengok tak.??.. macam tikar terbang tu.. haha... tu lerr sebab nyer nama kuih ni pun ROTI JALA ALA KAZAM..... tapi mawar tak  la buat roti jala ni petang ni.... makan biskut jer dah lerr.... kuih roti jala ni buat masa anak balik cuti semester ritu..... sajer la nak bagi resepi ni kat sini...walaupun dah ramai yang tahu kan macammna nak buat kuih nie... 
baik la pulak hati kan.. hehe




cantikk takk ?? sayang jer nak makan kan... resepi buat kuih jala ni biasa jerr...

bahan2nya..

2 cawan tepung gandum
2 cawan air... kalau nak guna 1 cawan santan + 1 cawan air pun boleh 
1 biji telur
1 sudu kecil garam halus
beberapa titik warna kuning dan hijau... 

( kita nak buat 2 kaler yang macamni kena la buat 2 bancuhan.... 1 warnakan kuning dan 1 lagi hijau... kalau 1 adunan saja dapat sikit la pulak kan..terpulang la nak buat banyak mana yerr...

cara: blen jer semua bahan tu dalam blenderr.... kalau nak tapis pun x per..kalau tak  berketul tak payah la tapiskan..... 

nak jadikan macam tikar tu kena masukkan dalam acuan nya...

acuan nya berbentuk botol muncung 3 macamni...banyak jual kat kedai jual barangan plastik atau pun kat kedai rm2 pun ada... 


masukkan setiap satu kaler adunan tu ke dalam satu botol tu. Panas kan kuali tak melekat tu ..sapukan sedikit jer minyak... masa buat kuih roti jala ni mawar tak sempat nak ambik pic... jadi mawar google jer la pic cara nak menjala kuih roti jala ni.... 
ni haa buat macamni... pastu lipat lerr bentuk tikar... mesti terbalikkan masa nk gulung tu..baru lerr cantik...


Kuahh roti jala ni mana la pulakk.. oppsss ni sebab buat dah lama.. tak ambik pic kuah sekali maka tinggal la kuih roti jala jer lagi.Roti jala ni sedap di makan bersama kari daging/ayam, sardin pun boleh, serikaya atau kuah duriann ..( cicah kuah durian tak pernah lerr mawar makan sebab tak makan duriann arrr..elegikk bau  huhu )

~~SELAMAT MENJALA LA YERR~~



5 comments:

cik dah faridah said...

menarik kan kalu buat bentuk gini..cik dah ada acuan yg kaler kuning tu...tp malas nak buat sbb tangan tak wape nak seni..kawan ajar mcm nak menari jer...

mawar libra said...

haahh.... dulu2 mmg pakai acuan warna kuning tu tu..rasa sama jer tp jadi kaler2 tu yg best.. hehe... pakai acuan muncung 3 tu tak yah menari2.. sah jadi jugak... cuma buat garisan silang jerr cik dah

Nor Atiqah Aznam said...

Mcm ni ke wat dia.. Ohoho xpenah tau.. Benda baru ni.. Tq bleh try weekend ni..

inna_risna said...

menarik je kaler roti jala color kuning hijau tu. hehe! boleh try buat nnt bila dah kat rumah. ^_^

mawar libra said...

hijau kuning macam bendera kedah jer kan.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...