Friday 20 July 2012

ADUYAIIIII.....

LAMA NYERR DAH X JENGUK BLOG NIE.....BERBULAN DAH DI TINGGALKAN.....RASANYA NK AKTIF BALIK LA KAT BLOG NI.... NK KONGSIKAN RESEPI LAK.... SERONOK DAPAT KONGSI RESEPI DGN KAWAN2 WALAUPUN AKU NI X LA PANDAI SGT MASAK TP BOLEHH LAAA .... APA PUN AKU NI MINAT MASAK..SUKA MENCUBA...X SEDAP PERCUBAAN PERTAMA PUN X PER...ASALKAN KITA MAHU MENCUBA..


.SEKALI GAGAL BUKAN BERERTI TERUS GAGAL KAN.... HUHH..AKU X MUDAH PUTUS ASA...... :))))) ITU LAH AKUU.... YESSSS PASTI BOLEEEE.... HARI NI NK KONGSIKAN RESEPI YG DAH AKU BUAT...MENCUBA RESEPI DRI GROUP MASAKAN FB AKU.. ..BERTUAH RASANYA PUNYA KWN FB YG X LOKEK ILMU...SAMA2 BELAJAR... X LUAK ILMU KALAU DI KONGSIKAN....PAHALA LAGI DI PANJANG KAN..INSYALLAH AISKERIM HOME MADE.... X SSH RUPANAYA NK BUAT AISKERIM NI.. BAHAN PUN X BANYAK....DARIPADA BELI JER KAN BAIK KITA BUAT SDRI...ANK2 PUN SUKA...MKN LA SEPUAS2NYA :) BAHAN2 NYA... BAHAN-BAHAN 1 tin susu pekat manis 2 tin air masak(sukat guna tin susu) 1 sudu besar ovallet 1 sudu besar tepung jagung 1 penutup esen vanilla 2 sudu besar serbuk koko Pewarna merah jambu Sedikit perisa strawberry CARA MEMBUATNYA Masukkan susu pekat manis dan air masak ke dalam periuk Masukkan tepung jagung,kacau rata(tepung jagung ditambah supaya aiskrim tak cepat cair apabila dikeluarkan nanti) Kacau atas api hingga agak2 tepung tadi masak(kacau sekejap je,tapi saya kacau hingga mendidih sikit) Angkat adunan tadi dan masukkan dalam mangkuk besar(kalo tuang dalam mangkuk mixer pastikan mangkuk tu besar sebab adunan akan bertambah/naik selepas dipukul).Sejukkan dahulu Apabila dah sejuk,tambahkan ovallet dan esen vanilla Pukul dengan mixer menggunakan kelajuan tinggi(high speed).Pukul hingga gebu dan ringan Mula-mula adunan tu sikit je,lepas dipukul akan bertambah dan teksturnya jadi lebih kurang adunan kek,sedikit likat Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian(ikut suka nak buh berapa warna dan perisa)saya bahagi 3 bahagian Satu adunan dibiarkan asal/plain(perisa vanilla) Satu adunan bubuh perisa strawberry dan pewarna pink/merah jambu(perisa strawberry) Satu adunan lagi bubuh serbuk koko(perisa coklat) Saya bancuh serbuk koko dengan sedikit air panas,pastu masukkan dalam adunan dan pukul dengan mixer sekejap Pastu boleh le dicorakkan aiskrim tu cam nak buat marble tu,tuang secara berselang-seli sehingga habis Tutup bekas dan masukkan ke dalam peti ais Bila dah beku/keras boleh la dinikmati...
amacam nmpk sedap x... ni perisa pandan..coklat dan vanilla...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...